Dette er en kommentar til forrige innlegg....
Å være digital
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiLWEFh3dx3I5C_pBOObPh0Fe6nmMbxI1vKph-cHoKErZC-Fs06jYPRpynaxdGOcNQTzw2-GCTYb7v9Zym_HmPWSmkl0RbCg6E4UxCFkuwLGjIVxmTddNVIUVebZ5uxUF9pMF-RZe-zJ_pL/s320/Pc+tastatur.jpg)
I et fag
som markedsføring og ledelse er det å kunne bruke sosiale medier en del av
pensumet og en nødvendighet for å praktisere faget. Alle elever i den
videregående skolen får egne bærbare PCer som de skal bruke i skolehverdagen.
Dette gjør at det blir satt krav til at elevene skal være digitale (kilde: «Å
være digital» av Hildegunn Otnes), men det er ikke nok. Elevene må også være
digitalt kompetente dvs at de må ha ferdigheter, holdninger og kunnskaper knyttet
til digitale medier (kilde: «Å være digital» av H. Otnes). Dette gjelder ikke
bare elevene men også lærerne. Elevene får dette inn gradvis mens vi lærere
hele tiden må sørge for å være oppdaterte.
Blogg i undervisningen
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjORPm99eqWK6X6kqIfT13PPQr7xLyH_oLTUBJ13MzYkYpvOLf5MpyGd-KhCXqKnp1ZnS_jXuXyng4oaKnof0ifAttrjcGmGIdo35Cg0erPeNsv3gqR2lkWvb1H4NTGs42L04bRXV4hNk1z/s320/Data,+Erlend+Holm.jpg)
Hva er da viktig for
deg som blogger?
Du må bruke et språk som varierer mellom å være personlig og å bruke et proff fagspråk, la
elevene bli litt kjent med deg, bruke riktig språk til riktig målgruppe, ha
regelmessige oppdateringer, være tilgjengelig og være aktiv i andre sosiale
kanaler.
Min blogg
Mitt blogginnlegg er basert på kompetansemålene omkring merkevarebygging. Her skal elevene lære å
finne ut hva som er merkeelementer og hva som skaper merkelojalitet/-verdi. I den
forbindelse har jeg presentert teori som er relevant og jeg har laget noen
«Tenk-over-oppgaver» for at de skal stoppe opp og se hva de egentlig har lest.
Videre har jeg lagt opp til at elevene skal levere inn svar på spørsmål knyttet
til merkevaren: Jarlsberg Ost.
Etter
dette skriver jeg om posisjonering. Det er knyttet opp mot den delen av målet
som går på det å analysere merkvarers betydning for posisjonering. I denne
forbindelse har jeg laget en oppgave der elevene skal se på hvordan og hva som
er brukt for å posisjonere Jarlsberg i to reklamefilmer. Også her skal de svare
i kommentarfeltet. Grunnen til at jeg legger opp til at elevene skal svare i
kommentarfeltet er at jeg ønsker at de skal se hva de andre svarer for å lære
mer og se at det finnes flere måter å se på samme sak.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhDcl5KOfd49ds8lF5VZHirfOn8i4LuRbdKm9n_zGRgIfRRVrzDnR5oxN0kzg4qoTp_6O1uAxeAtKLKJv7b3t8NwKj42JnXv4WpZ8V-aTTd5QzQT7D40m07B3SIfqVrWiTBSlsYglKpCQla/s320/min+blogg.jpg)
Tidsbruken
min er en dobbelttime med ferdigstilling hjemme.
Fremtiden
Etter å
ha lest bloggen min, ser jeg at jeg ved senere innlegg og bruk, må fylle
bloggen med engasjerende overskrifter, prøve å fortelle historier for eksempel om bedrifter som har lykkes eller mislykkes med det som er emnet
i faget. Bruke enda flere kilder og filmer, kanskje også musikk. Det å være mer
personlig er også noe jeg ønsker og vil jobbe videre med. Prøve å få til en mer personlig oppfølging vil være ønskelig.
Blogg er
et viktig redskap for oss lærere slik at vi kan holde engasjementet og
motivasjonen gående i denne digitale verden og den digitale skolen. Jeg kommer
til å bruke blogg mye mer i tiden fremover
Kilder:
Bilder - tatt selv - privat
Erstad «Digital kompetanse i skolen».
Hildegunn Otnes «Å være digital»
Bilder - tatt selv - privat
Erstad «Digital kompetanse i skolen».
Hildegunn Otnes «Å være digital»