fredag 26. oktober 2012


Dette er en kommentar til forrige innlegg....

Å være digital

I dagens samfunn har den digitale utviklingen skapt nye læringsmetoder. Det å kunne bruke digitale verktøy blir definerte som en grunnleggende ferdighet på lik linje med det å kunne uttrykke seg muntlig, skriftlig, lese og regne. Stortinget har gitt flere stortingsmeldinger om hvor viktig dette er og at det skal integreres i skolen og i alle fag. I alle læreplaner står det at en skal bruke digitale verktøy. Dei fleste elever er vant med å bruke digitale verktøy. Vår oppgave som lærer bør være å imøtekomme den digitale verden mange av våre elever er i og bruke dette i læringssituasjoner. Her vil elevene kjenne seg igjen, og de blir kanskje mer motiverte for læring. Samtidig er det viktig at en hjelper elevene til å utvikle digitale ferdigheter og at de lærer seg til å vurdere bruken og innholdet på en kritisk måte. Kilde: Erstad «Digital kompetanse i skolen».
I et fag som markedsføring og ledelse er det å kunne bruke sosiale medier en del av pensumet og en nødvendighet for å praktisere faget. Alle elever i den videregående skolen får egne bærbare PCer som de skal bruke i skolehverdagen. Dette gjør at det blir satt krav til at elevene skal være digitale (kilde: «Å være digital» av Hildegunn Otnes), men det er ikke nok. Elevene må også være digitalt kompetente dvs at de må ha ferdigheter, holdninger og kunnskaper knyttet til digitale medier (kilde: «Å være digital» av H. Otnes). Dette gjelder ikke bare elevene men også lærerne. Elevene får dette inn gradvis mens vi lærere hele tiden må sørge for å være oppdaterte.

Blogg i undervisningen

En måte å bruke digitale medier er å lage blogg. Blogg er en nettside hvor du (som forfatter) legger ut innlegg om aktuelle ting som engasjerer deg og som du er opptatt av. Dette er en kommunikasjonsform som er i stor vekst. Tenk deg at elevene besøker dine sider (din blogg) frivillig hver dag kanskje i 3-5 min av gangen, de legger igjen frivillige og tvungne tilbakemeldinger og du klarer å skape en relasjon og et engasjement blant elevene! Dette er målet og ønske vi lærere har for våre timer og våre fag derfor må vi ta i bruke de kommunikasjonplattformene hvor elevene trives og hvor de faktisk er.

Hva er da viktig for deg som blogger? Du må bruke et språk som varierer mellom å være personlig og å bruke et proff fagspråk, la elevene bli litt kjent med deg, bruke riktig språk til riktig målgruppe, ha regelmessige oppdateringer, være tilgjengelig og være aktiv i andre sosiale kanaler.  

Min blogg

Mitt blogginnlegg er basert på kompetansemålene omkring merkevarebygging. Her skal elevene lære å finne ut hva som er merkeelementer og hva som skaper merkelojalitet/-verdi. I den forbindelse har jeg presentert teori som er relevant og jeg har laget noen «Tenk-over-oppgaver» for at de skal stoppe opp og se hva de egentlig har lest. Videre har jeg lagt opp til at elevene skal levere inn svar på spørsmål knyttet til merkevaren: Jarlsberg Ost. 
Etter dette skriver jeg om posisjonering. Det er knyttet opp mot den delen av målet som går på det å analysere merkvarers betydning for posisjonering. I denne forbindelse har jeg laget en oppgave der elevene skal se på hvordan og hva som er brukt for å posisjonere Jarlsberg i to reklamefilmer. Også her skal de svare i kommentarfeltet. Grunnen til at jeg legger opp til at elevene skal svare i kommentarfeltet er at jeg ønsker at de skal se hva de andre svarer for å lære mer og se at det finnes flere måter å se på samme sak.
I starten av bloggen min skriver jeg: «Kjære elever…..» dette er fordi jeg ønsker å lage et mer personlig preg. Jeg tror det er viktig for akkurat denne målgruppen.
Tidsbruken min er en dobbelttime med ferdigstilling hjemme.

Fremtiden

Etter å ha lest bloggen min, ser jeg at jeg ved senere innlegg og bruk, må fylle bloggen med engasjerende overskrifter, prøve å fortelle historier for eksempel om bedrifter som har lykkes eller mislykkes med det som er emnet i faget. Bruke enda flere kilder og filmer, kanskje også musikk. Det å være mer personlig er også noe jeg ønsker og vil jobbe videre med. Prøve å få til en mer personlig oppfølging vil være ønskelig.
Blogg er et viktig redskap for oss lærere slik at vi kan holde engasjementet og motivasjonen gående i denne digitale verden og den digitale skolen. Jeg kommer til å bruke blogg mye mer i tiden fremover

Kilder:
Bilder - tatt selv - privat
Erstad «Digital kompetanse i skolen».
Hildegunn Otnes «Å være digital»

onsdag 3. oktober 2012


Kjære elever. 

Jeg vil blogge om merkevarebygging som er et emnene dere kan få om på eksamen til våren. Dette er en introduksjon med litt teori og noen oppgaver som dere svarer på i kommentarfeltet. Lykke til :-)


MERKEVAREBYGGING

Kompetansemål:
Gjøre rede for innholdet i begrepene merkeelement og merkeverdi og analysere merkevarers betydning for posisjoneringen.


Merkevarebygging er en type strategi vi kan bruke for å skille våre produkter fra konkurrentenes produkter, og for øke produktene sin verdi sett med forbrukerens øyne. I dag er produktene så like med tanke på kvalitet, funksjon og utseende at skal vi klare å skille oss fra hverandre må vi bygge en merkevare.

 

Hva er en merkevare?

Vaskepulveret OMO og tannkremen Colgate er kjente merkevarer for oss men også ulike tjenester som American Express og Posten er merkvarer. Til og med land og personer kan være merkevarer. Innen idrett ser vi ofte at ulike kjente personer fronter ulike produkter fordi de gjør det godt i sin idrett. Marit Bjørgen og Petter Northug er personer som ofte blir brukt. Gjennom dette søker merkervarene å oppnå såkalte tilleggsverdier hos kjøperne det kaller vi merkeverdi , equity. Slike verdier kan være merkelojalitet ved at forbrukeren er trofast mot merket. Merkeverdi skapes også når forbrukerne får positive opplevelser av selve produktet og ved at merket skaper visse assosiasjoner hos forbrukeren.

Merkevarebygging er derfor den langsiktige strategiene vi bruker for å gi produktene merkverdier. Coca-Cola, McDonald`s og Bang& Olufson har en spesiell plass i vår bevissthet fordi bedriftene har drevet en bevisst og konsekvent merkevarebygging!
Noen produkter har vi kjennskap til fordi vi har sett dem men noen har vi kunnskaper om fordi vi er interessert i dem, bruker dem og har erfaringer med dem. Viktig og skille mellom disse to tingene.

Tenk over-oppgave


Hva forbinder du med ordet brus?
Hva forbinder du med Coca-Cola?


Hvilken effekt har sterke merkevarer for bedriften?

  • Høyere pris
  • Mindre konkurranse
  • Mer lojale kunder
  • Større makt over distributørene
  • Mer effektiv markedskommunikasjon
  • bedre muligheter for vekst

Hvordan bygge en merkevare?

Jo da må man se på tre ting:

1) Merkeelement er alt det synlige som omgir merkevarer som navn, logo, farge, lyd, salgord, merkekarakter, lukt, og design. Dette gjør at vi kan identifisere merket og skape oppmerksomhet rundt det. Viktig at merkeelementene skaper positive assosiasjoner til produktet hos forbrukeren.



Kilde: Tine sin mediebank, www.tine.no 


OPPGAVE (svar i kommentarfeltet)
1. Hvilke typer merkeelement er brukt i logoen til Jarlsberg?
2. Hva skal logoen til Jarlsberg symbolisere?


2) Introduksjon av nye merker; når vi skal introdusere et nytt produkt kan vi skape et nytt merke eller bruke det eksisterende merket.

3) Merkesamarbeid; her samarbeider vi med andre merker eller eget merke ved hjelp av : merkeallianser (Ulvang og Milo), sponsorat (Red Bull og Petter Northug) og/eller merkeplassering (product placement) (Toyota i Home and Away).

 

Posisjonering

er aktiviteter som går ut på å presentere bedriftens produkter på en måte som gjør at de oppnår en spesiell plass i hodet på den som er målgruppen vår.
Feks: Volvo - sikkerhet
          Toyota - mye bil for pengene
           Kvikk Lunsj - tursjokolade

Vi posisjonerer merkevarene våre fordi vi lettere skal nå frem til forbrukerne med budskapet vårt. Vi ønsker å få varemerket til å være i hodet på forbrukeren heletiden på bekostning av konkurrentenes produkter altså en "top of awareness".

 

Hvordan posisjoner seg?

Et produkt kan posisjonere seg gjennom:
  • Rasjonelle produktfordeler; fordeler bruken av produktet gir rent teknisk eller funksjonelt.
  • Psykologiske produktfordeler; her spiller vi på de opplevelsene vi får ved bruken av produktet.
  • Assosiasjoner; hvordan vi øsnker den skal oppfattes i fremtiden eller i sammenheng med.

Hvordan analyserer vi mervarens betydning for posisjoneringen?

trinn 1: Finn ut hvilken posisjon vi vil ha?
trinn 2: Se på hvilken posisjon vi har i dag?
trinn 3: Er det samsvar mellom markedskommunikasjonen og posisjoneringsstrategien?


Se filmene under og svar på spørmålet tilslutt:

A)



 B)


OPPGAVE:(svar i kommentarfeltet)
Hvordan forsøker Jarlsberg å posisjonere seg gjennom disse to filmene?