tirsdag 23. september 2014

Er blogg-innlegg viktig informasjon?

Blogg som virkemiddel


Mange bloggere får tildelt produkter fra ulike leverandører for å kunne påvirke markedet. Flere selskaper bruker disse bevisst som en del av sin markedføringsstrategi. Noen av bloggerne sier til og med at de ikke har kjøpt klær for egne penger på flere år fordi de mottar så mange plagg fra ulike firmaer som ønsker at det skal blogges om dem. Er dette god markedsføring? Ja må man si. Bloggere når ut til veldig mange på kort tid. Disse er akkurat i den målgruppen man ønsker å treffe. 

Hva skjer med disse bloggerne?

Mange vil si at de kun viser glansbilder av det virkelige liv. Bildene de tar er av fine og vellykkede mennesker som alle er født på den rette siden av livet. Men i serien Sweatshop ser vi en blogger som ønsker å få vite mer om de som produserer merkeklærne som vi kjøper. Anniken er kjent fra Teenage Boss og sin blogg om klær og moter. I Sweatshop får vi se hva Anniken og to andre opplever om arbeidsforholdene i en klesfabrikk i Kampuchea. Disse episodene får frem tårer og forbauselse om hvordan andre ungdommer har det. Vi kan liksom ikke helt forstå det.  Anniken sin blogg er påvirket av hennes opphold i Kampuchea. Hvordan?

Hvor lett er det å påvirke bloggere?

I et program på NRK - Folkeopplysningen med Andreas Wæhler får vi se hvordan man lett kan påvirke en gruppe blogger til å mene de rette tingene - særlig med hensyn til supermat. Her lager Andreas et supermat-produkt hvor han inviterer bloggere til å teste produktet og si sin mening om det. Programmet taler egentlig for seg når vi ser hvor lett påvirkelige vi er, blogger eller ikke. Men når vi tenker på hvor mange bloggerne kan påvirke skulle vi ønske de hadde en mer kritisk sans for hva de egentlig skriver om.

Hva synes du om disse programmene som du har sett i skoletimene? Skriv en kommentar :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar